Ahir vam confirmar (o re-confirmar), un
cop més, que el govern de l’estat no sap on va. I, si ho sap, ho dissimula tan
bé que ni tan sols els seus membres són capaços d’endevinar-ho. Però el més
trist de tot és que hem arribat a un punt en el qual ja no només no sorprèn que
els ministres o presidents de comunitat es contradiguin, sinó que acceptem amb
resignació que la mateixa persona que ahir deia no, avui digui sí. I que ho
faci, en ambdues ocasions, treient-se de la màniga explicacions tan
auto-convincents, gairebé dogmàtiques, com qui té por de saltar un barranc i
intenta fer-se creure a sí mateix que si no salta se’l menjarà el llop que el
persegueix.
L’anunci del ministre De Guindos sobre
la reestructuració impositiva és el darrer acte (fins ara) d’aquesta
tragicomèdia. No tant pels dubtes que generin les mesures concretes o el moment
d’aplicar-les, sinó pel trencament que suposa amb tot el discurs que havien
estat escampant fins a dia d’avui. En l’àmbit estrictament econòmic, tal com
explicava el ministre, l’augment dels impostos al consum és un error en època
de decreixement, però quan els indicatius remunten és més adequat apujar
aquests impostos i rebaixar els que paguen les empreses per fomentar l’expansió. Al capdavall, són les empreses les que generen ocupació i riquesa. Fins
aquí, en la teoria, d’acord. Però a partir d’aquesta premissa es plantegen dues
qüestions de difícil resposta. La primera i més evident, per què s’anuncia
aquesta modificació per començaments de 2013 quan totes les previsions indiquen
que encara no s’haurà iniciat la recuperació? No tindria més sentit fer-les
simultànies, sobretot, al descens de l’atur? I la segona, a nivell polític, per
què De Guindos contradiu sistemàticament la seva pròpia estratègia i la de
Montoro?
Si bé és cert que és previsible que
l’augment dels impostos sobre el consum i la disminució dels tributs
empresarials sigui vist amb bons ulls tant per l’administració europea com pels
inversors, la manca de credibilitat que es deriva de la segona pregunta tindrà
l’efecte contrari. Sobretot perquè, com es podia fer més evident en sortir de
l’època de Zapatero, tothom tenia més o menys assimilat que els principals
avantatges de tenir un govern del PP sobre un del PSOE eren una gestió
econòmica més eficient i encarada a la productivitat, d’una banda, i un full de
ruta ben definit en tots els àmbits, de l’altra. En aquest darrer terme, per
exemple, ningú podia esperar en el si del govern una discussió sobre el model
d’estat (com ens van fer creure que existia en el socialista abans que
l’Estatut els treiés a tots la disfressa), de la mateixa manera que a ningú li
pot estranyar un afany recentralitzador aprofitant que el Pisuerga pasa por
Valladolid. Aquesta claretat meridiana que tan bé es
visualitza en el terreny identitari, sembla que s’ha perdut completament a
l’entrar en l’econòmic. I els mercats, més amics de l’estabilitat i la previsió
que no pas de les ideologies, continuen impulsant la seva muntanya russa
particular als últims vagons de la qual hi anem tots plegats.
En aquest escenari de canvi continu de
planificació, amb una important modificació post-pressupostària per setmana,
l’actuació d’un govern autonòmic es fa especialment complicada. Més encara, si
aquest govern ha volgut passar per davant de tothom prenent la bandera de la
gestió responsable, com és el cas del de Catalunya. I encara molt més si es té
en compte l’asfíxia històrica d’una administració central que s’emporta cada
any per no tornar-ho l’equivalent al 50% del pressupost de la Generalitat i
que, per les raons ideològiques esmentades, lluita cada dia per estrènyer més
la soga. I és que en aquelles mesures que afecten l’executiu català queda
contínuament el dubte de saber si, en paraules del portaveu Francesc Homs, són
fruit de mala fe o simplement d’incompetència. Som molts els qui fins ara
teníem clar, assimilant les dues característiques fonamentals dels governs del
PP, que moltes de les imposicions que venien de Madrid responien a allò que els
catalans podem considerar mala fe. Però veient l’espectacle del duet De
Guindos-Montoro, amb alguna aparició estel·lar d’actors com Aguirre o el mateix
Rajoy, podem començar a tenir dubtes raonables sobre l’autèntic leitmotiv de la tragicomèdia. Podem dubtar, fins i tot, que el govern de l’estat
en tingui un guió escrit. Ara bé, si en busquem un títol, de ben segur que no
seria tan complicat trobar-lo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada