Aquesta setmana, l’enèsima improvisació
post-pressupostària del govern central ha tornat a dur a la primera línia
mediàtica el debat sobre l’ensenyament. I com sempre, polítics i organitzacions
de tots colors han anat corrents a buscar un micròfon per dir-hi la seva. Però
més enllà de valorar les mesures concretes que es puguin prendre com a resultat
de la gravíssima situació econòmica, convindria reflexionar a fons sobre
l’estat real de tot el sistema educatiu.
Dins la comunitat docent, ja no queda
ningú que posi en dubte que el nivell acadèmic ha caigut en picat les
darreres dues dècades. I aquest descens comprèn tots els graons de l’escala,
però es fa especialment evident a partir de l’educació secundària i fins als postgraus
universitaris. Si bé és cert que no és un problema exclusivament català sinó
generalitzat arreu de l’estat, seria un error molt greu atribuir aquest fenomen
a raons externes, fora del nostre abast o davant les quals no puguem trobar-hi
cap sortida. Fonamentalment, perquè la majoria poden explicar-se fruit d’un
canvi d’actitud dels estudiants que desemboca en una perillosa escala de
cargol. Ha arribat un punt en el qual els alumnes a classe només aixequen la mà
per queixar-se, i gairebé mai per preguntar un dubte. Els han ensenyat que
poden aconseguir l’èxit substituïnt l’esforç per l’enfrontament i la lluita. O
dit d’una altra manera, que ja no fa falta pelar-se els colzes si poden fer
servir les mans.
Al mateix temps, l’abandonament de
l’esforç ha trobat una gran complicitat en el sistema educatiu. A la primària i
secundària, les escoles que acumulen més premis a la innovació docent són
sovint aquelles on el nivell mitjà és més baix. I, a l’altre extrem, les
escoles d’on millor preparats surten els alumnes són les que han mantingut els
mètodes més tradicionals. Fa uns dies, el Dr. Abel Mariné, catedràtic de
nutrició i bromatologia de la Universitat de Barcelona que ha desenvolupat
diversos càrrecs científics en organismes nacionals i internacionals, escrivia
que és necessari reconèixer que des de fa molts anys ha sobrat pedagogia, i que la principal causa de fracàs escolar és simplement la manca
d’hores d’estudi. I si els alumnes no agafen l’hàbit durant la primària, és
segurament perquè no senten la necessitat de fer-ho, perquè el sistema és massa
permissiu. Més tard, revertir aquesta falta ja serà molt complicat.
Com a resultat, els estudiants que
entren a l’ensenyament post-obligatori ho fan mancats no només de costum
d’estudi, sinó també de competències bàsiques. I allí, novament, es troben
còmodes dins un sistema que és corrupte de mena, ja que gran part del flux
monetari que reben els departaments des del govern es calcula en base al
percentatge d’aprovats de les seves assignatures. Per tant, si sumem alumnes
amb poca preparació i manca d’estudi i la necessitat d’aprovar-ne el màxim
nombre possible, ja som al cap del carrer. I dins el món dels postgraus, on hi
ha una competència ferotge, s’arriba a l’extrem d’aquest paradigma, ja que
aquells amb menor nombre de matriculats (que sol ésser inversament proporcional
al nivell impartit i per tant a la dificultat) cada any corren el risc de ser
tancats pel govern, independentment de la seva qualitat. La conseqüència n’és
elemental: ara per ara, fer un màster és una pèrdua de temps i de diners.
Conscients d’aquesta situació, més que
no pas aplicar correccions, caldria aprofitar el moment de restricció
pressupostària per engegar una resstructuració de dalt baix de l’espai
educatiu. Però s’ha de tocar de peus a terra i saber que aquest procés és lent
i costós, i que els governs preferiran aplicar mesures concretes com ara
incrementar el preu de la matrícula universitària simplement per reduir el dèficit.
Tornant a la valoració d’aquestes accions, el secretari d’Universitats de la
Generalitat, Antoni Castellà, deia ahir que l’augment del preu ha d’anar
acompanyat d’un increment de la partida destinada a beques. Al mateix temps,
però, el que seria tant o més necessari és revisar les condicions sobre les
quals es distribueixen aquestes beques. Sota la
premissa de garantir la igualtat d’oportunitats per a tothom (que és raonable
només al principi), l’adjudicació respon exclusivament a criteris econòmics,
amb exigències d’èxit cap a l’alumne tan mínimes que resulten completament
contraproduents. Així, amb l’actitud de no valorar allò que no costa diners,
una gran proporció dels beneficiaris apliquen al peu de la lletra la llei del
mínim esforç: matricular-se i aprovar només els crèdits indispensables per
garantir la renovació de la beca l’any següent. Mentrestant, els alumnes més
brillants que no compleixen els requisits econòmics, només obtenen descomptes
equivalents als crèdits qualificats amb matrícula d’honor (fet que tampoc es
compleix en tots els casos), valorant-se idènticament tenir un promig de 5 que de 9.
En resum, no resulta complicat
concloure que hem construït un sistema on tots els factors, des de la pedagogia
infantil fins a la política de beques passant pel mètode de finançament dels
departaments, s’encaminen a uniformitzar pel costat de baix. Per donar les
mateixes possibilitats a tots els alumnes, s’ha sobreprotegit als que tenen més
dificultats i s’ha descuidat completament als millors, provocant-los en molts
casos una immensa frustració i desmotivació. I de la mateixa manera que tots
ens felicitem quan les universitats catalanes apareixen als primers llocs dels
rànquings de recerca, també hem de ser autocrítics quan toca, i potser ha
arribat el moment d’escollir. Si volem continuar alimentant un sistema que
porta a la mediocritat, podem seguir ensenyant als nostres alumnes a fer servir
les mans. Però si, de veritat, el que busquem és l’excel·lència, és imprescindible crear-ne un que sigui capaç de fer-los entendre des de ben petits que només s’hi pot arribar a través dels colzes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada