El govern d’Aznar va fer moltes coses
malament, però també se li ha de reconèixer alguns punts forts com ara la bona
gestió de molts afers econòmics i la bona imatge de l’estat a l’exterior. Més
tard, a l’època de Zapatero, ningú a l’altre costat de l’Atlàntic que vestís
corbata li agafava el telèfon, mentre a Europa tornava a instal·lar-se la
sensació que la Unió acabava als Pirineus. Ara, amb el darrer gir de la truita,
no sembla pas que les coses hagin de canviar gaire. Cada cop que un ministre
apareix en un acte comunitari, qualsevol espanyol assenyat comença a posar-se
les mans al cap. Entre altres exemples, només cal recordar García Margallo
cridant-li ¡Gibraltar español! a un eurodiputat
britànic, o bé el comissari europeu d’Assumptes Econòmics Olli Rehn agafant del
coll a De Guindos després que aquest desafiés unilateralment el compliment
l’objectiu de dèficit marcat per Brusel·les.
La darrera (fins ara) d’aquestes
actuacions estel·lars va tenir lloc el passat dimecres, quan la ministra de
Foment Ana Pastor es va quedar sola reclamant la inclusió del corredor
ferroviari central a la xarxa d’infraestructures prioritàries de la Comissió
Europea. Pastor, aliena a tots els informes de necessitat, viabilitat i
rendibilitat econòmica, justificava la seva demanda argumentant que la decisió
deixava fora itineraris que són vertebradors del territori. No deixa de ser
curiós que la ministra recuperi un dels arguments propis de les regions que han
estat reclamant el corredor Mediterrani durant més de 30 anys. Així, quan parla
de greuge comparatiu entre regions, hom podria preguntar-li per què ara és
vàlid, i abans no.
Són moltes les raons tècniques que
justifiquen per què un itinerari és prioritari en detriment de l’altre (fluxes
de mercaderies, potencial d’enllaç, activitat empresarial, viabilitat de la
construcció abans del 2030, cost, …). Però més enllà d’això, que ja es veia
venir (el PP sempre defensa l’una abans que el grande -entès com a sinònim de pròspera-), el que és realment preocupant és
l’actitud fatxenda tan arrelada en el sí de l’Espanya central que demostrà
Pastor en el seu enfrontament amb el comissari europeu de Transports, Siim
Kallas. Després que els homòlegs del vell continent deixessin ben clar que
canviar l’eix Mediterrani pel central no tenia cap sentit tècnic, ni per
Espanya ni per Europa (el delegat francès va arribar a dir que si Espanya
foradava els Pirineus pel mig, no trobarien via a l’altre costat), Pastor
sentencià que la Comunitat Europea analitza i dissenya, però qui executa els
projectes són els estats. En altres paraules, l’equivalent a dir tu dóna’m
els diners, que jo decidiré on me’ls gasto.
Sortosament, Kallas demostrà més educació i racionalitat, afirmant simplement
que no es podia revisar un acord que havia costat dos anys d’aconseguir i que
tots els ministres europeus (especialment els dels països veïns) veien amb bons
ulls. Encara sort.
En aquest context, una altra de les
batalles de la setmana entre la filosofia de prosperitat catalana i la recentralitzadora
de gran part de l’estat s’ha disputat a Moscou, on el conseller d’Empresa i
Ocupació Francesc Xavier Mena s’ha enfrontat a l’excandidat d’UPyD Álvaro de
Marichalar en el marc del saló de turisme de la capital russa, un dels més
importants del món. Segons ell mateix va confirmar en una carta enviada a RAC1,
Marichalar interrompé la conversa del conseller amb els periodistes amb una
actitud entre sobrada i simpàtica (a algú li sona?)
per expressar la seva indignació per l’escàndol que representava el fet que la
marca Catalunya s’anunciés fora de l’estand de la marca Espanya. Si responia
només a criteris turístics i no a identitaris (cosa poc o gens probable), cal
una gran estretor de mires per no entendre la necessitat de promoció
diferenciada d’objectius que competeixen entre ells, de la mateixa manera que
els vins de Bordeus competeixen amb els de la Borgonya i ningú es planteja
agrupar-los sota la marca França. Un cop més, a banda de la manca d’arguments
tangibles de l’ex-cunyat de la Infanta, els mitjans de comunicació
internacionals que s’han fet ressò de la notícia han destacat la seva imatge autoritària
i pintoresca. Mentrestant, a nivell pràctic, l’estand
de Catalunya rebé el primer premi del certamen d’entre els més de 3.000
expositors de 189 països i destinacions turístiques participants, i quatre dels
principals turoperadors russos van anunciar que aquest any vindran a celebrar
les seves convencions anuals al nostre país. O sigui, uns fan soroll mentre els
altres treballen.
La ministra Pastor i el senyor
Marichalar tenen moltes coses en comú. Dins d’Espanya, han estat capaços
d’inculcar el discurs que la recentralització és necessària (discurs que ha
arrelat fortament en una part important de la població). En canvi, fora de les
fronteres de l’estat, cada vegada es troben més sols defensant les seves
postures, perquè són incapaços d’acompanyar-les d’arguments que siguin
objectivament raonables i demostrables. Quan hom veu aquest tipus d’actuacions
i la imatge de ridícul que representen davant personalitats i comunicadors
internacionals, la reacció instintiva és de vergonya aliena. Aliena, perquè
interiorment existeix la consciència de saber que no som el mateix, que la seva
bandera no és la d’un, que no hi ha motius per sentir-s’hi identificat. Però
quan, unes fraccions de segon després, la raó s’encarrega de recordar que
legalment formem part del mateix estat, aquesta vergonya es transforma en
emprenyament. Per això, entre d’altres coses, cada cop és més necessari tenir
un estand propi a les fires de turisme, que el president viatgi a Brusel·les a
fer pedagogia sobre el català, que des de fora prenguin aquesta consciència que
no som el mateix. Perquè aquesta vergonya que sentim en veure la imatge dels
qui representen Espanya fora de les seves fronteres, pugui continuar essent
aliena.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada